Næringsnett i elv og hav - fyll hele tavla

I denne oppgaven får du lære mer om næringskjeder og næringsnett som villaksen er en del av.

Kompetansemål for 7. trinn

  • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk.
  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
bilde av et elve-økosystem

Finn svarene og lag næringsnett

I løpet av livet oppholder villaksen seg i elv, sjø og hav. Disse miljøene er svært forskjellige både når det gjelder både næringsdyr (dyr villaksen spiser) og predatorer (dyr som spiser villaks).

Du får utdelt en lapp av læreren. På lappen står navnet på et av dyrene fra listen nedenfor.

Alge, vårfluelarve, steinfluelarve, fjærmygglarve, fossekall, gytelaks, ørretunge, lakseunge, havørn, ørret (i elva), laksand, oter, sel, laks i sjøen, sjøørret, måke, skarv, hai, torsk, sei, spekkhogger, krill, lodde, blekksprut.

 

Finn ut mest mulig om dyret du fikk utdelt, og svar på spørsmålene:

  1. Er dyret ditt en planteeter, et rovdyr eller begge deler?

  2. Er dyret ditt knyttet til ferskvann, sjøvann eller begge deler?

  3. Kan du finne et dyr på listen som dyret ditt spiser?

  4. Kan du finne et dyr på listen som dyret ditt er mat for?

Lag en næringskjede

Når du har svart på spørsmål 3 og 4, kan du lage en næringskjede. Skriv den opp på tavla. Et eksempel på en næringskjede i skogen er: konglefrø —> ekorn —> mår

—> betyr “er mat for”

Lag næringsnett på tavla

Når alle har skrevet opp sine næringskjeder rundt omkring på tavla, skal dere sette nye piler og prøve å koble næringskjedene sammen. Da lager dere næringsnett. Det kommer til å bli kjemperotete!

Dere vil se at det i naturen er utrolige mange næringskjeder som sammen danner næringsnett.

Næringsnettet på tavla er laget med utgangspunkt i én art: villaksen!

Bilde av en stor laks på sida ei fiskestang.
color2.jpg

Visste du at….

Du inngår også i mange næringskjeder og næringsnett. Heldigvis er det ingen som spiser deg. Du står på toppen av næringskjedene.

 

Til læreren

Før dere begynner med denne oppgaven, kan det være greit å gjennomgå villaksens livssyklus. Elevene må ha forstått villaksens livssyklus og hvordan den endrer seg gjennom livet. Villaksen og ørreten gyter i elva, og det er bare der vi finner lakseunger, ørretunger, gytende laks og ørret.

Oppgaven kan avsluttes med en samtale i klassen om samspillet i naturen. Hva skjer hvis vi fjerner et av dyrene som står på tavla? Fjern villaksen og se hva som skjer? "Følg denne linken til siden om villaksen i naturen" Der kan dere lese om de ulike miljøene laksen lever i. Der står det litt om hva laksen spiser og hvem som spiser laksen.

Oppgaven kan brukes for å snakke om økologi, biologisk mangfold og tilhørende begreper.

Artsliste finner du i vedlagte fil. Skriv ut, klipp ut, og del ut.

 
 
Bilde av elevhefte

Elevhefte

Nasjonalt villakssenter jobber for en sterkere villaks og vil slå et slag for bekken som pedagogisk ressurs. Ta med erfaringer fra klasserommet og sett dem i sammenheng med erfaringer ute. Mange skoler i Norge har en nærbekk. Selv i våre største byer finne det bekker som kan besøkes. Kontakt oss for bistand, tips og faglig påfyll.

Elevheftet «Hvem bor i elva di?» kan være til hjelp både i forarbeid og etterarbeid.

 
Gasta Design