Kamp om mat og plass - en gymaktivitet

Livet som lakseunge i elven er hardt. Her kjemper de med hverandre om både mat og plass. Faren for selv å bli spist lurer alltid.

Kompetansemål for 7. trinn, naturfag

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
Det er travelt å leke lakseunge.

Det er travelt å leke lakseunge.

 

Dette må du vite først

Livet som lakseunge er knalltøft og mange dør. Det er sånn det skal være.

Hvor mange lakseunger det er plass til i ei elv, avhenger av hvor mange skjulesteder det er der, og av om lakseungene har tilgang på nok mat. For at flest mulig villakser skal komme tilbake fra havet for å gyte, må alle skjulestedene i elva være opptatt av lakseunger som får tak i nok mat. Det er naturlig at mange dør på veien fra rogn til voksen laks.

Lakseparr.jpg

Lakseunger “henger” ikke med hverandre

Lakseunger (lakseparr) er territoriale. Det betyr at de vil ha skjulestedet sitt for seg selv, og forsvarer det. Vi kan si at skjulestedet er lakseungens territorium. Et annet navn for territorium er revir.


Beskrivelse av aktiviteten

Legg ut like mange rockeringer eller sirkler av tau som det er elever (lakseunger). Dette er skjulesteder for lakseungene. Mellom ringene skal det ligge bunndyr (mat til lakseungene). Kongler, steiner, tørkede erter eller lignende kan brukes som bunndyr. Det skal være fem bunndyr for hver lakseunge som deltar i leken.

  1. Velg en elev som skal være en oter eller et annet dyr som gjerne spiser lakseunger.

  2. Resten skal være lakseunger. Når alle lakseungene er på plass i hver sin ring, starter leken. Lakseungene må ut av sirkelen sin for å hente mat. Det er bare lov å hente én matbit for hver tur ut av ringen. Det er om å gjøre å samle mest mulig mat uten å bli tatt av oteren. Husk at sirkelen er lakseungens skjulested, og dermed et friområde. Her kan man ikke bli tatt.

  3. Sett av en avgrenset tid for leken.

  4. Lakseunger som har fått tak i minst fire bunndyr uten å bli spist av oteren, er alle vinnere. De kan smoltifisere og dra til havet!

Oppgave tilknyttet aktiviteten

Leken kan varieres med flere lakseunger enn det er ringer, flere og færre fiskespisende dyr, færre bunndyr, og så videre.

 Mellom hver gang dere endrer noe, kan dere diskutere resultatet av leken og sammenligne resultatet med forrige gang. Diskuter hvorfor resultatene endrer seg fra gang til gang.

 
Bilde av en oter med en fisk i munnen

Oteren elsker laks

Oteren vil helst ha tak i litt større laks, og kan fange og spise gytelaks i elva.

 

Til læreren

Vi anbefaler at leken gjennomføres på en større, åpen plass.

Hvis dere vil ha litt ekstra ut av leken anbefaler vi at dere bruker registreringsskjemaet under. Her kan dere notere ned resultatet for hver omgang. Husk å notere endringer dere gjør i oppsettet.

Deretter kan dere diskutere utfallet av hver omgang ut fra endringene som ble gjort. Ble resultatene som forventet?

Lykke til!

 
 
Bilde av elevhefte

Elevhefte

Nasjonalt villakssenter jobber for en sterkere villaks og vil slå et slag for bekken som pedagogisk ressurs. Ta med erfaringer fra klasserommet og sett dem i sammenheng med erfaringer ute. Mange skoler i Norge har en nærbekk. Selv i våre største byer finnes det bekker som kan besøkes. Kontakt oss for bistand, tips og faglig påfyll.

Elevheftet «Hvem bor i elva di?» kan være til hjelp både i forarbeid og etterarbeid.

 
Gasta Design