Samspill i naturen: næringsnett
I denne oppgaven skal du lære hva et næringsnett er, og hvordan det skiller seg ifra en næringskjede.
Kompetansemål for 7. trinn Naturfag
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
Næringskjede
I naturen må dyrene skaffe mat selv. De kan spise både planter og andre dyr. I vann finnes det ofte bittesmå alger, for eksempel grønnalger. Dette kalles planteplankton. De kan være så små at vi ikke ser dem. Disse «plantene» kan bli spist av litt større dyr i vannet, for eksempel av små vannlopper (kalles ofte for dafnier). Ørret elsker å spise vannlopper. Ørreten kan bli spist av en kongeørn. Et slikt samspill, hvor små planter eller dyr blir spist av større dyr, kalles en næringskjede.
Vi kan illustrere næringskjeden slik: Grønnalge —> vannloppe —> sjøørret —> kongeørn.
Kilde/foto: Grønnalge: Simon Andrews, CC BY-SA 2.5, vannloppe: G. O. Sars, Sjøørret: Arnt Mollan, Kongeørn: Jarrko Järvinen, CC BY-SA 2.0.
Næringsnett
Når dyr jakter på mat, spiser de ikke bare én type mat. De kan spise mange forskjellige planter og/eller byttedyr. Det er også mange forskjellige dyr som jakter på dem.
Et slikt samspill kan vi ikke forklare ved å bruke ordet næringskjede. Naturen er mer komplisert enn som så. Et næringsnett er mye mer forklarende. Næringsnettet viser hvordan ulike næringskjeder er koblet sammen.
Illustrasjonen under viser et næringsnett.
Oppgave
1. Tegn en næringskjede med minst fire arter.
2. Kan vi mennesker være med i en næringskjede? Lag en næringskjede der mennesket er med.
3. Kan du tegne et næringsnett med andre arter enn de du ser i bildet over?
4. Hva tror du ville skjedd dersom en av artene forsvant?
Til læreren
Oppgaven om næringskjede og næringsnett kan være et utgangspunkt for videre arbeid med biologisk mangfold. Her er et forslag til en aktivitet etter at elevene har jobbet med oppgavene:
1) Del elevene inn i grupper. Gi hver elev en av «artene» under, og be dem stille seg opp i næringskjeder. De skal holde hånden til den de vil spise / bli spist av. Her kan dere også ta utgangspunkt i næringskjedene elevene selv har laget.
Grønnalge, vannloppe, ørret, kongeørn
2) La gruppa velge egne planter eller dyr, og be elevene stille seg opp i et næringsnett.